« Вернутся в раздел

Интервью и комментарии

08.06.16

Влада зробила приблизно половину того, що могла б зробити у сфері реформування в секторі безпеки

Автор: Валентин Торба

Источник: Газета "День"

«ЯКБИ НЕ САМІТ НАТО, ТО МИ Б ЩЕ ЧЕКАЛИ ЩОДО ПРИЙНЯТТЯ СТРАТЕГІЧНОГО ОБОРОННОГО БЮЛЕТЕНЯ»

Валентин БАДРАК, директор Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння:

— Українська влада, за нашими оцінками, зробила приблизно половину того, що могла б зробити у сфері реформування в секторі оборони і безпеки. Перша частина — завжди документальна, тобто загальне бачення того, як треба будувати армію і взагалі сектор безпеки. І на цьому етапі у нас є серйозне просування вперед, яке пов’язане з тим, що основні документи загального формату затверджені — це Воєнна доктрина, Стратегія національної безпеки і нарешті Стратегічний оборонний бюлетень. Тепер дуже важливо, щоб на підставі цих документів були розроблені реалістичні програми. Йдеться про три величезні програми, нереалізація яких не дозволяє рухатись ані у створенні нового типу українського війська, ані у створенні системи забезпеченні війська новим озброєнням. Перша програма — це програма будівництва та розвитку ЗСУ до певного періоду. Друга — це державна цільова програма розвитку озброєнь. Третє — державна цільова програма розвитку оборонно-промислового комплексу. І тут важливо, щоб всі ці програми були реалістичні.

Якби наша влада була наполеглива і працювала над цими документами з першого дня, то ми б вже мали всі ці програми. Через те, що ми не маємо детальних програм, то й не можемо казати більш конкретно і рішуче як, коли і у який спосіб ми отримаємо професійну армію. Другий момент, досі влада не дотягнулась до реформування оборонної промисловості. Вже на слуху обговорення створення спеціального агентства з питань ОПК і космосу, або з питань ОПК і військово-технічного співробітництва. Навіть в п’ятницю, коли був затверджений на РНБО Стратегічний оборонний бюлетень, мало б розглядатись і це питання. Всі цього очікували, але чомусь це питання так і не було піднято. Існує певна нерішучість внаслідок невирішених кадрових питань. Хто буде керувати оборонною промисловістю? Тут виявились певні проблеми. Хоча я знаю від досить серйозних джерел, що перший віце-прем’єр міністр Кубів готовий таке агентство долучити у структуру виконавчої влади і зробити все, щоб воно працювало.

Безумовно, прийняття СОБ пов’язано із самітом НАТО, який відбудеться в липні. Цей саміт є одним із визначальних віх у відносинах України із Заходом на новітньому етапі. Меседжі були досить чіткі — якщо не буде кроків в реформуванні в тому числі в оборонному секторі, то відношення до України може змінитись в бік охолодження. А це означає, що ми ризикуємо повернутись на рівень 2008 року, коли Захід продовжував заохочувати Україну до реформ, але розчарувався в нас.

Є низка позитивних кроків, які ми мусимо назвати. Це перш за все створення Сил спеціальних операцій і початок роботи над можливостями України щодо завдання асиметричного удару. Другий момент — трохи змінена ситуація у системі державних закупівель та прийняття Закону, який ми називаємо «Прозорро». Це вдосконалить систему державних закупівель і знизить рівень корупції. Досягнута домовленість про допомогу НАТО у розбудові Військово-морських сил України і модернізації Державної прикордонної служби. Але те, що у нас досі не проголошено чіткого курсу на створення професійної армії і те, що у нас немає реформи оборонної промисловості, то все це переполовинює ті досягнення, про які хочеться говорити. Більше того, хочу сказати — якби не цей саміт НАТО, то ми б ще чекали певний час щодо прийняття Стратегічного оборонного бюлетеня і створення Сил спеціальних операцій. Західні партнери фактично стимулювали нас до більш активних кроків.

(Валентин ТОРБА, «День», №99, (2016))

 



Комментарии


Каждый человек рожден для потенциальной миссии
Каждому подвласна уникальная форма самовыражения.
Каждый сам делает свой выбор. Сделай свой выбор
и обрети новую, более яркую реальность.